Een van de eerste activiteiten van HGS was het inrichten van een tijdelijk park op het terrein van de WWP. Zo werd de geluidswal verrijkt met vele bloeiende planten, struiken en enkele bomen. Een strookje langs het terrein van de Rijtuigenloods werd gedeeltelijk uitgegraven als wadi en vergroend met vlinderstruiken en enkele berken. Later realiseerden we een klein trapveldje naast het parkeerterrein, de grond was gelukkig al geëgaliseerd voor de opslag van de bouwmaterialen voor de parkeergarage. Op verzoek kwam er ook een hokje voor de hangjeugd, dat zelfs kunstzinnig beschilderd werd door een bevriende relatie. Helaas ging het bouwsel nog diezelfde zomer verloren door brandstichting. Het overige gebied werd in 2013 vol geplant met vlinderstruiken naast de al bestaande wilde begroeiing van berken, bramen, brem en dergelijke, na uitvoerig onderzoek op giftige grond en mogelijke achtergebleven explosieven. De gemeente stelde wel witte wegwerpoveralls ter beschikking met het oog op dat giftige spul. De explosievenopruimingsdienst gaf met vlaggetjes aan waar we gerust een spade in de grond konden steken! Toen de grondeigenaar NS in 2014 zijn 175-jarig jubileum vierde uitgerekend op dít terrein, werd alles onherstelbaar platgemaaid… Op het terrein was ook een heuveltje van vervuilde grond in de loop van de tijd begroeid door diverse bomen en braamstruiken. Enkele bomen moesten voor de veiligheid na overleg met NS door vrijwilligers van Het Groene Spoor gerooid worden, maar de stammetjes en grote takken bleven aanwezig en werden door de buurtkinderen veelvuldig gebruikt voor het bouwen van klimobjecten, hutten en dergelijke. In de loop van de jaren waren in “De Wachtkamers” spontaan diverse wandelpaden ontstaan, die door ons met regelmatig snoeiwerk vrij gehouden worden van overdadige begroeiing. De twee meest prominente paden kruisen elkaar midden in het open veld en we wilden dat punt wat meer uitstraling geven. Bedacht werd een tijdelijk kunstwerk van bamboestokken van verschillende lengte ingegraven ter markering van de kruising. De stokken werden eerst beschilderd in zwart en geel, dé kleuren van de Wagenwerkplaats. Al met al een opvallend element in de groene vlakte.